vrijdag, december 01, 2006

Examen gedaan voor ISA 2004 (70-350)

Vanmiddag had ik een examen van Microsoft en wel voor de MS ISA 2004 server. Dat is een product wat ingezet wordt voor beveiliging van bedrijfsnetwerken. Het heeft te maken met netwerkverbindingen en met name het internet.

Om dit te examen te kunnen halen ben ik al een aantal weken bezig met het uitproberen van de diverse mogelijkheden in een compleet virtuele computeromgeving. Dankzij VMWare Workstation is het mogelijk om diverse systemen op een enkele computer naast elkaar te laten draaien. En met mijn (bedrijfs)notebook een HP NC6220 met 2GB intern werkgeheugen en een 80GB harde schijf was ook locatie voor mij geen probleem.

Helaas ging ik twee weken voor het examen ongelukkig door mijn rug, dus daar ging mijn studieplanning. En dat heb ik wel gemerkt op het examen, voor sommige vragen moest ik toch echt heel veel combineren met wat ik eerder over de Proxy 2.0 server en de ISA 2000 server geleerd had. Uiteindelijk ben ik toch wel tevreden met het resultaat, het examen is behaald en ik ben nu MCP op ISA 2004. Toch wel gaaf dat het gelukt is. Informatie over het examen zelf kan ik hier niet geven, alleen kan ik wel zeggen dat ik het met volledige zelfstudie heb volbracht. Daarbij heb ik installatie's getest met ISA 2004 Standard Server en de Windows 2003 Enterprise server.

Bij mij op het bedrijf heb ik deze afgelopen week een ISA 2000 server opgewaardeerd naar ISA 2004 server. Het betreft hier een proxy server die ook als domeincontroller dienst doet. Wij zijn in ieder geval erg content met de loggingmogelijkheden van de ISA 2004 server. Natuurlijk is deze versie al weer opgevolgd door de ISA 2006 server, maar daar heb ik nog niet naar gekeken. Dankzij Technet Plus kan ik wel beschikken over de trialsoftware, maar een licentie voor het bedrijf hebben we (nog) niet. Dus het blijft vooralsnog bij 2004 server.