zondag, oktober 25, 2009

Windows Vista problematiek

Windows Vista is op zich een prima besturingssysteem. Mijn vriendin is er ook zeer tevreden mee, alleen moet ie het wel gewoon doen. Vorige week kreeg ik bij thuiskomst zeer verheugend nieuws. Ehhh - de computer in de kamer doet het niet meer. Volgens het thuisfront kon het wel is een virus zijn en oh ja - de notebook doet het ook niet meer. Volgens mensen op de sportschool waart een waar Trojanvirus door Rijssen heen. Goed ...

Na een korte inspectie zag ik al dat dit niet een simpel probleem zou worden. Het notebook [Acer Extensa 5220] start wel netjes op, maar dan blijft er een zwart scherm met een muisaanwijzer over. Ook een herstart naar Safe mode helpt niets, zelfs naar command prompt mag niet baten. Pfff dat wordt kennis op doen over de herstelopties van Vista.

Nou mijn kennis is goed bijgewerkt hoor. Bij het notebook worden alleen recovery DVD's geleverd die een image kunnen terugzetten. Bij het starten is het wel mogelijk om de recovery opties te laden. Die in een aparte partitie staan op de schijf. Helaas bleek er geen systeemherstel mogelijk te zijn. Mogelijk doordat ik BARTPE heb geladen. Zie Microsoft KB ID: 926185, daarin wordt uitleg gegeven over dit probleem.

Reden
This problem occurs when you start the computer by using the earlier operating system, such as Microsoft Windows XP or Microsoft Windows Server 2003. In this situation, the earlier operating system deletes all the restore points that were created in Windows Vista. The earlier operating system also deletes all Complete PC Backup files except the most recent version of these backup files.

Achtergrond
This problem occurs because the volume snapshot driver that is included with Vista uses disk structures that are incompatible with earlier versions of Windows. Therefore, the earlier operating system deletes Vista shadow copies with the associated restore points. This behavior occurs because the earlier Windows operating systems do not recognize the new disk structures.

Na veel gestoei met de recoveryopties, heb ik nog van Internet de Windows Vista Recovery CD opgehaald. Daarmee kun je dan opstarten, alleen dit bood mij dezelfde opties die ik al had. Wat ik wel weet is dat het notebook steeds [ook in de Safe Mode opties] bleef hangen net na laden van crcdisk.sys. Een melding die ik meerdere personen in forums heb zien posten, maar helaas geen echte oplossing kunnen vinden. Wel nog een logfile laten maken met de geladen drivers e.d. Ook hier geen oplossing mee gevonden. Na een dag zoeken en proberen uiteindelijk een back-up van de bestanden gemaakt via een Live CD van LinuxMint en mijn externe LaCie drive :-). En vervolgens de recovery DVD's [2 stuks] van ACER geladen. Dit bracht in ieder geval weer een werkend systeem terug. Daarna weer software geinstalleerd en instellingen aangepast. En wat een hoop updates krijg je dan voor je kiezen zeg. Als antivirus oplossing gekozen voor MS Security Essentials. Mooi gratis en goed deze ook is te gaan testen.

Nu nog mijn eigen systeem gaan fixen, dat doe ik wel later in de week.